طراحی و ساخت ربات طوطی نما جهت تشخیص و توانبخشی مشکلات شناختی کودکان مانند اتیسم

تعداد بازدید:۱۳۹

 

ربات‌های اجتماعی به عنوان ابزارهایی که در سالهای اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته‌اند، در زمینه‌های گوناگونی در حال گسترش هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تعامل انسان-ربات می‌تواند کاربردهای گسترده و متنوعی در زمینه‌ی مداخلات درمانی برای کودکان با اختلالات رشدی، از‌جمله اختلالات طیف اتیسم داشته باشد. کودکان مبتلا به اتیسم دارای سه دسته عمده نارسایی، یعنی نارسایی در تعامل اجتماعی، برقراری ارتباط و رفتارهای تکراری هستند.

به دلیل اهمیتی که تشخیص زودهنگام و درمان مستمر این اختلال دارد، در این پروژه یک ربات طوطی نما به منظور کمک به غربالگری و درمان اتیسم، به ویژه استفاده در گفتاردرمانی طراحی و ساخته شده است که توسط دو موتور قادر به حرکت دادن بدن، چشم‌ها و نوک است. برای افزایش جذابیت ربات، صدای انسان به صدای طوطی شبیه‌سازی شد. سپس به منظور تحریک دیداری و شنیداری کودکان، با استفاده از نظام استاندارد DSM-IV-TR ، ویژگی‌های ربات را به سه دسته‌ی حرکتی، کلامی و ادراکی تقسیم کردیم.

در ادامه، برای غربالگری اولیه با استفاده از ربات، تعاملات دو گروه کودکان مبتلا به اتیسم و کودکان عادی با ربات بررسی شده و پروتکل غربالگری با استفاده از مشخصه‌های بدست آمده تدوین گردید. همچنین طیف وسیعی از پروتکل‌های توانبخشی کودکان مبتلا به اتیسم بررسی شده و مواردی که ربات‌ها در آنها قابلیت دارد، مشخص گردیده‌اند. در نهایت پروتکل توانبخشی نوبت‌گیری با استفاده از ربات، تدوین و تست شده است. نتایج نشان می‌دهند که استفاده از ربات در آموزش نوبت‌گیری، در مقایسه با آموزش توسط درمانگر، نتایج مطلوب‌تری داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


تیم پروژه: هادی مرادی، حمیدرضا پوراعتماد، پویا ابوالقاسمی، پگاه سلیمان، میثم فقهی، سرور اختیاری، امیرعلی باقرزاده، ابوالفضل نادی، آیدا خزاعی، فهیمه پورمحمدی، اطهر محمدی، مجید پورمعمار

 

مراکز همکار: تهران اتیسم

 

مقالات مرتبط:


"درادامه روی فیلم کلیک کنید"