سیستم جامع توانبخشی در بستر بازی برای درمان ناتوانی اندام فوقانی

تعداد بازدید:۳۰

چندین مانع عمده در فرآیند توانبخشی وجود دارد، مانند مشکلات حمل و نقل، ماهیت تکراری تمرینات توانبخشی سنتی و بی انگیزگی، همچنین برخی از مشکلات در مدیریت یک مرکز برای این منظور. هدف این پروژه، ارائه یک سیستم توانبخشی جامع به منظور کاهش و رفع برخی از این مشکلات عمده است. ما با استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن و یک سیستم جمع‌آوری داده‌های حرکتی کم‌هزینه، کارآمد و خاص، یک فرم درمان تعامل انسان و رایانه را توسعه داده‌ایم تا بیماران را تشویق کنیم دامنه حرکتی خود را افزایش دهند و به آنها کمک کنیم تا شیوه‌های هیجان‌انگیزتری پیدا کنند.

ما چهار بازی مختلف را به طور خاص برای اهداف توانبخشی طراحی کرده‌ایم تا در روند بهبودی مؤثر باشند و از نظر بصری برای بیماران جذاب باشند. علاوه بر این، ما یک نرم افزار به خوبی سازماندهی شده برای اهداف مدیریت بیماران و ردیابی روند بهبودی آنها از طریق نمودارهای مربوطه ارائه کرده ایم. مهمتر از آن، در حالی که سایر سیستم های گیمیفاید شده‌ی قبلی از حرکات ساختگی توسط بیماران به منظور دستیابی به دستاوردهای بازی خود رنج می برند، ما روشی را برای جلوگیری از این امر بسیار موثر ارائه کرده ایم.

در نهایت، آزمایشی را بر روی 12 بیمار مبتلا به اختلال اندام فوقانی انجام دادیم تا اثربخشی سیستم خود را ارزیابی کنیم. نتایج پرسشنامه نشان می‌دهد که تقریباً همه بیماران کارایی این سیستم را در تمام مناطق بیان کرده‌اند. علاوه بر این، این مطالعه افزایش مطلوب حوزه حرکتی بیماران با استفاده از این سیستم را نشان داد.

 

 

تیم پروژه: وحید یزدانیان، علی دلاوری، دکتر هادی مرادی، سیاوش شمس، مهدی تیموری، ابوالفضل رضایی

 

مراکز همکار:

 

مقالات مرتبط: